Vi har varit på semester...

Förra veckan var vi, jag, älsklingen och hundarna på en välförtjänt semester.
Vi började med en natt hos mina föräldrar i Linde, sen måndag morgon bar det iväg norr över. Vi passade på att stanna hos mina släktingar i Hälsingland, innan vi tog oss vidare mot Umeå där Arvids morbror bor.

Här kommer ett litet urval av alla bilder från vår norrlandstripp:
Klicka gärna på bilderna för att se dem större...

På måndagskvällen kom vi till Öre straxt söder om Umeå, där Ulla-Britts stuga ligger. Där blev vi bjudna på supergod mat och sen fick vi övernatta i den söta lilla stuga alldeles intill älven.

Tisdagen tillbringade vi i Umeå. Det blev en tur till bildmuseet. Sen på kvällen träffade vi Malin, vår alldeles egna norrländska ;) (en tjej som tillbringade en månad av sin praktik hemma hos oss i höstas och nu i augusti kommer hon ner till Närkeslätten igen, denna gån för att jobba hos oss på gården)

Från tisdagen till onsdagen övernattade vi hemma hos Sven. Där träffade vi hans gulliga granne Sanna som hjälpte oss att gå en sväng med hundarna innan det var dags att bege sig mot vårt egentliga mål...
...Svens stuga i Klimpfjäll.

35mil senare anlände vi äntligen till denna vackra plats, senast vi var där var för 6-7år sedan. Stugan ligger på en härlig naturtomt alldeles intill kultsjön. Utsikten är ljuvlig med det spegelblanka vattnet som avbildar fjällen som reser sig mot skyn på andra sidan. Där kan man verkligen finna lugn och harmoni. Jag kan tala om att hundarna njöt lika mycket som oss av den friska norrlandsluften och de svalkade gärna tassarna i kultsjöns kalla vatten.
Vi åt gott och mös ute vid brasan, sen gick vi in, tände kaminen, spelade yatsy i stearinljusets sken och njöt av den fantastiska utsikten genom fönstret till långt in på natten.

På torsdagen tog vi en lååång sovmorgon och sen en lika lååång frukost innan vi begav oss ut i den norrländska naturen. Vi gick en promenad på trollstigen med hundarna och sen blev det en tur till Stekenjokk.
Där gick vi en sväng till, passade på att låta hundarna busa av sig ordentligt, tränade lite med dem, fotade en del och åt vi vår matsäck.

På fredagsmorgonen gick vi upp mycket tidigt. Vi packade ihop allt och städade efter oss. Kl 05:15 rullade bilen söder ut igen. Oj vad jag längtade hem till djuren och gården då.
Det blev en lång dag i bilen. Men kl 19:30 var vi äntligen här hemma på Lilla Väsby igen.

Det gamla talesättet "Borta bra men hemma bäst" stämmer verkligen!!

Vill ni se mer bilder från vår norrlandsresa så går det bra att besöka:
min blogg Mitt Ljuvliga Lantliv eller hundarnas blogg Mina Underbara Colliepojkar

Med oss hem på taket från Norrland hade vi detta häftiga biltält. Man fäller upp det som ett förtält till bilen och uppe på taket finns det plats för att sova.

Vi kunde ju inte hålla oss, så efter några nätter hemma så testade vi att fälla upp det och sov där en natt. Hundarna tyckte nog att vi var knäppa när vi klättrade upp på taket och drog igen dragkedjan, medan de fick ligga på varsinn filt på golvet.

Stort TACK till dig Sven för att vi fick överta detta häfteiga tält. Vi hoppas att vi kommer få användning av det i framtiden. Vill även passa på att tacka er för den trevliga Norrlandstrippen :)

Nu är det dags för mig att käka frukost innan jobbet.
A & G är ute på fälten och letar flyghavre, vi får hoppas att de kommer hem tomhänta...

Ha det så gott.
Kramar Ida

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

• Lena o Börje » Rösta på oss!!!:  ”Ida o Arvid på lilla Väsby har tagit emot oss som kunder på ett otroligt trevlig..”

• Petra Lönngren » Vissa dagar är mindre roliga än andra...:  ”Baksidan med det hela :( Stor KRAM Petra”

• Yvonne » Freja är vår hjältinna!:  ”Helt underbart! Ni är så proffsiga och inkännande med era djur! Lycka till! ”

• Gudjon » Fullt upp:  ”Hemsida, blogg och bilder, allt så himla fint. Jag är gubben som tränade i dag o..”

• Yvonne G » Fullt upp:  ”Så fint du beskriver er verksamhet och så fina bilder från er härliga miljö på L..”